Yksi kirjoittamisen haasteista itselläni on ne noin viisi miljoona eri kiinnostuksen kohdetta. Nyt maltoin hetkeksi mieleni, laitoin kynäni alas ja aloin vain kirjoittamaan. Oletko valmis? Pääset kuriositeettien ja taiteen maailmaan, nimittäin retkelle maskeerauksen ja kampauksien luokse.

Innostukseni meikkeihin ja maskeeraukseen syttyi meikkitaitelija Lisa Eldridgen ansiosta. Hän haki ensimmäiset oppinsa näyttämömaskeerauksesta kertovasta kirjasta ja kuinka tehdä varjostukset lavalla. Lavan valaistus vaikuttaa merkittävästi, sillä se vielä kasvoilta muotoja ja ilmeet sekä eleet eivät tule yhtä voimakkaasti. Valaistuksen värit vaikuttavat myös meikin väreihin, paljon vaikuttavia tekijöitä, joita pitää mielessä meikkiä suunnitellessa.

Omassa mielessäni meikin tarkoitus on korostaa kantajansa piirteitä, tarvittaessa häivyttää tuoden tasapainoa piirteisiin ja samalla voi väriä tai asennetta, jos niin haluaa. Ääripäissä ovat teatraalinen drag-meikki, jota nykyinen Instagram-meikki lähentelee sekä lähes meikitön meikki, jossa silmää huijataan luulemaan, että meikkiä ei ole, vaikka sitä on. Meikin historia on pitkä ja kirjava hiilirajauksista valkoiseen lyijypuuteriin ja nykyaikaisiin korostustuotteisiin, meikki on välillä huomaamaton ja välillä voimakas, taiteeksi lasken sen silti aina.

Teatterissa meikin tavallaan kuuluu näkyä, sillä ilman sitä on vaikea nähdä ilmeitä. Näyttämön välillä hämyisätkin valot, kuten Ihana Neiti N. eli Vartiovuoren arvoitus -näytelmässä vie muotoja pois kasvoilta ja meikillä ne palautetaan samalla kuin meikillä luodaan oikean vuosikymmenen tuntua. Meikkiä ja maskeerausta voisi sanoa viimeistelevän hahmon ulkonäön, mutta minua kiehtoo eniten lopullinen kokonaisuus, joka syntyy puvustuksen ja maskeerauksen yhteistyössä.

ihana-neiti-n-149_44944572375_o
Ihana Neiti N. eli vartiovuoren arvoitus, pinkkiin taittava huulipuna tuo tasapainottavaa väriä ja samalla huulipunan alasävy sointuu puvun kanssa.

Mun kaltaiselle meikki-intoilijalle oli kuin pieni joulu päästä tutustumaan Turun kaupunginteatterin maskeeraajiin ja heidän työhönsä osana Kotikriitikko-toimintaa. Vierailun ainut huono puoli oli sen lyhyys. Vierailuun olin valmistautunut tehokkaasti (Youtuben ohella): teatterin Instagram-tilin mystoryt oli katsottu tarkkaan läpi ennalta ja bongattu yksityiskohtia, kuinka näyttelijä muuntuu ulkoisesti roolihahmokseen maskeeraa-kampaajien käsissä.

En tiedä miksi yllätti, mutta oli kiehtovaa kuulla, että perusmeikkituotteet, kuten Lumene ovat aktiivisessa käytössä ja useimmiten käytetään normaaleja meikkejä teatterimeikkien sijaan. Pieni utelu selvitti, että jokaisella näyttelijällä on omat tuotteet hygieniasyistä. Tarvittaessa käytetään erityisiä teatterimeikkejä tai vahvempia tuotteita, jos esitys pitää sisällään esimerkiksi paljon liikettä tai puvustus hiostaa, joka johtaa myös kasvojen hikoiluun ja meikin mahdolliseen liikkumiseen.

Vierailun aikana saimme samalla nähdä miten peruukkeja huollettiin näytöskuntoon. Peruukit kävivät läpi hyvin perinteiseltä näyttävän kampaamoprosessin: tarvittaessa pestiin, kammattiin, kiharrettiin ja kammoilla kohennettiin. Tekoviikset saivat oman erikoishuomionsa, kun ne tarkistettiin esityskuntoon ja lisättiin kiinnitysteipit. Viikset sekä peruukit kiinnitetään pitkälti teipeillä näyttelijöiden ihoon käyttömukavuuden ja helpomman irrotettavuuden vuoksi. Jälleen uusi tieto arkistoon.

Vierailumme lopuksi näyttelijöitä saapui maskiin ja luvan saatuamme seurasimme hetken kuinka meikkipohjaa luotiin ja toisaalla aloitettiin peruukkia edeltävän kaljun kiinnittäminen illan Komisario Palmun erehdys -esitystä varten. Teatterin puolella näyttelijät tulevat ennalta sovitun aikataulun mukaisesti riippuen esityksestä, hahmosta ja onko kiinnitetty näyttelijä (he tulevat tuntia ennen). Monet tekevät maskinsa myös itse peruukkiin saakka. Peruukin pukemisesta vastaa maskeeraajakampaajat, sillä peruukit ovat usein herkkiä menemään rikki ja niitä kuitenkin käytetään esityksestä toiseen ja välillä kierrätetään huollettuina toisiin näytelmiin.

46131425875_38edaeb9c2_k
Hamlet-näytelmässä oli käytössä sekä näyttelijöiden omia hiuksia (Jussi Nikkilä edessä) ja taaempana käytössä peruukki (Eero Aho). Välillä peruukin erottaminen katsomosta on haasteellisempaa, sillä peruukit tehdään pitkälti tyköistuviksi ja aidoista hiuksista.

Teatterimeikkien missio on tärkeä ja välillä haasteellinen: hyödyntää ja pelata lavan valojen kanssa, jotta saadaan luotua katsojalle sopiva illuusio, joka tukee kokonaisuutta ja ilmeet näkyvät. Näytelmissä kuten Taru sormusten herrasta maskeeraajakampaajat saivat hyödyntää osaamistaan ja mielikuvitustaan laajalti, sillä näytelmässä hyödynnettiin tekniikoiden yhdistelmiä. Lopullinen katsojille näkyvä luukki* tarvitsee suunnittelun ohella testikertoja niin maskissa kuin lavalla harjoituksissa. Ja voi pojot, ne luukit näyttivät upeille katsomoon.

Parhaimmillaan meikki ja maskeeraus ovat kiehtovaa taidetta, joka vie niin näkijän kuin pitäjän retkelle mielikuvitukseen ja laittaa arvostamaan sitä taitoa, jota niiden tekemiseen sekä suunnitteluun vaaditaan.

Siksi oli erityisen kiehtovaa päästä kuulemaan mitä kaikkea tapahtuu kulissien takana, jotta roolihahmot saavat tärkeän visuaalisen elementin. Prosessissa yhdistyy luovuus, täsmällisyys ja kova ammattitaito. Olisin voinut kuunnella heitä koko illan ja kovin vastentahtoisesti jouduin liikuttamaan jalkani pois tilasta antaaksemme työrauhan illan esitysvalmisteluja varten. Nörtti ei pääse innostuksistaan ja hyvä niin.

Kuvat: Otto-Ville Väätäinen/Turun kaupunginteatterin kuvapankki

Luukki=look eli lopullinen tulos tai kokonaisuus.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s