Taianomainen. Fantastinen. Taru sormusten herrasta – näytelmän puvustusta on vaikea sanoin kuvailla. Jos yleensä puvustus ei jää katsojien mieliin kovin vahvasti, tässä näytelmässä käy juuri päinvastoin. Puvut ja visuaalinen maailma todellakin vangitsevat katseen. Voisin tulla katsomoon koska tahansa uudelleen pelkästään ihailemaan kaikkea tätä näkemääni.

Fantasia, taruhahmot ja myyttisyys.

Fantasiaseikkailun puvustuksen suunnitellut Pirjo Liiri-Majava odotteli ensi-iltaa innostuneena. Takana on kahden vuoden valtava työ, mutta nyt kaikki on valmista. – Ensi-iltaviikko on hienoa aikaa, hän toteaa. Vielä ennen ensi-iltaa oli tiedossa pientä viilausta pukuihin, vaikka kaikki olikin mennyt aikalailla suunnitelmien mukaan.

IMG_6017

Fantasia, taruhahmot ja myyttisyys. Näillä kolmella sanalla Liiri-Majava kuvailee Tarun pukumaailmaa. Näytelmän yksi hienous on sen monipuolisuus, mukana on monenlaisia eri maailmoja ja hahmoja. Vapaa-ajallakin, aina ensi-iltaan asti, mielessä pyörineet puvut ovat saanet inspiraationsa niin kulttuurihistoriasta, tarustoista kuin japanilaisesta visuaalisesta kulttuurista. Suunnittelu alkaa pohdinnoilla erilaisista käyttöön soveltuvista materiaaleista. Piirtäminen on Liiri-Majavalle luonnollinen tapa suunnitella asuja ja jäsentää omia ajatuksiaan. Suurin osa näytelmän luonnoskuvista oli valmiina vuosi sitten.

Pitkän suunnitteluajan ansiosta ideat ehtivät muhia mielessä kunnolla, mutta yllättävän monet lopullisista puvuista ovat alkuperäisten suunnitelmiensa näköisiä. Kun suunnittelu tehdään alusta asti huolella ja ideoita työstetään toimiviksi, ei käytännön toteutuksenkaan takia tarvitse juurikaan tehdä kompromisseja.

IMG_6013

Kertomuksena Tarulla sormusten herrasta on erityinen paikka Pirjo Liiri-Majavan sydämessä. Pukusuunnittelun kannalta se tarjosi mahtavia hahmoja ja mitä mielikuvituksellisimpia maailmoja. – Kokonaisuudessaan tätä näytelmää on ollut kiva tehdä, siinä on saanut käyttää monia kekseliäitä ja mielikuvituksellisia ratkaisuja, Liiri-Majava iloitsee. Suosikkiasuaan hän ei osaa nimetä, mukana on niin monia isoja hahmoja joihin voi olla tyytyväinen.

Aluksi Liiri-Majavasta tuntui hieman jännittävältä tarttua tunnettuun teokseen, jonka elokuva- ja kirjaversiot ovat vahvasti monen mielessä. Omat ratkaisut ja itselle luontevin lähestymistapa sormussaagaan alkoi kuitenkin löytyä pikkuhiljaa. Tiettyjä perusjuttuja ei voinut ohittaa, vaikka omaakin luovuutta sai käyttää. Esimerkiksi Gandalf säilyy harmaana/valkoisena, oli suunnittelijana sitten ketä vain. Lopputulos onkin sopiva sekoitus omaa kädenjälkeä ja kunnioitusta aiempia versioita kohtaan.

IMG_6019

Tarua on Liiri-Majavan mukaan ollut tekemässä hyvä ja hedelmällinen ydinporukka. – Yhteistyö on tällaisen projektin A ja O, naamiot ja peruukit ovat erottamaton osa asukokonaisuuksia, hän muistuttaa. Yhteistyötä tehdään aina ensimmäisistä suunnitelmista ensi-iltaan asti, mikä onkin teatterin rikkaus. Jokainen vie eteenpäin omaa alaansa, mutta kokonaisuus syntyy vasta yhteistyön tuloksena.

Seuraavaksi Pirjo Liiri-Majavaa odottavat Jane Eyren lavastus ja pukusuunnittelu Åbo svenska teaterissa sekä Billy Elliotin pukusuunnittelu Tampereen Työväenteatteriin. Pienen pohdinnan jälkeen hän mainitsee mieleenpainuvimmiksi puvustuksiksi uransa varrelta palkitut Die kalewainen in Pochjola – oopperan Turun musiikkijuhlilta ja Jekyll & Hyden Turun Kaupunginteatterista. Kenties tämän listan jatkoksi pääsee joskus maaginen Taru sormusten herrasta?

Kansikuva: Otto-Ville Väätäinen / Turun Kaupunginteatteri

Luonnokset: Pirjo Liiri-Majava

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s