Teatteriesitysten yhteydessä jaettavat tai ostettavat käsiohjelmat ovat osa teatterikokemusta. Kuvat kohtauksista, näyttelijöistä ja tekstit, joissa kerrotaan esityksen taustoista tai sisällöistä, virittävät tunnelmaan ja saavat mielen vaeltamaan vielä jälkeenpäin nähdyn ja koetun äärelle.

Tiedän, että monet jopa keräilevät hankkimiaan ohjelmalehtiä. Ja mikäpäs siinä, niistä löytyy henkilökohtaisten muistojen ohella myös dokumenttia yksittäisten teattereiden ohjelmahistoriasta. Puhumattakaan aikakausille ominaisesta visuaalisesta ilmeestä ja muusta kulttuuria kukittavasta aineistosta.

Osaksi modernia teatterilaitosta käsiohjelmat tulivat jo satoja vuosia sitten, kun haluttiin houkutella yleisöä paikalle kertomalla etukäteen siitä, mitä esitetään ja kuka näyttelee. Teattereissa virvokkeita ja pientä syötävää jakavat naiset kulkivat kaduilla näitä jakamassa. Kyseessä oli tavallaan kirjallinen sopimus teatterin ja katsojan välillä. Jos ei sopimuksesta syystä tai toisesta pidetty kiinni, raivostunut yleisö saattoi viskoa näyttelijöiden päälle raakoja hedelmiä, kananmunia ja mitä kaikkea käsiinsä sai.

Myöhemmin, 1800-luvulla aiemmin käsinkirjoitetuista ja hätäisestikin kyhätyistä lehtisistä kehittyi painettuja versioita, joihin alettiin liittää mukaan kuvitusta sekä sponsoreiden mainoksia.

Käsiohjelmat ovat edelleen osa teattereiden käytäntöjä, vaikka niiden painoarvo tai niihin käytetty viitseliäisyys vaihtelee. Pienillä teattereilla ei useinkaan ole taloudellisia resursseja ja mahdollisuuksia tarjota katsojille ”ylimääräistä”, joten näiden kohdalla yksinkertainen painettu A4 keskeisine esitystietoineen voi riittää. Joillakin taas ohjelmalehtisen sisältöön, taittoon ja ulkoasuun käytetään paljon aikaa ja vaivaa.

Digitaalisuuskin on tullut mukaan käsiohjelmien tarjontaan. Netistä voi löytää mm. Tampereen Työväenteatterin Cabaret-musikaalin käsiohjelman, joka on yli 30-sivuinen mittava, mielenkiintoinen materiaalipaketti.

Vähemmän on (joskus) enemmän

Kun silmäilee Turun kaupunginteatterissa syksyllä 2017 esitettyjen näytelmien käsiohjelmia, voi todeta, että niistä välittyy halu tarjota katsojille visuaalisesti ja painoteknisesti korkeatasoista, esityksiä täydentävää aineistoa. Teatterin sivuilla todetaankin, että käsiohjelmien tarkoituksena on esitellä esityksen tekijät, kuvien ja taustatiedon kanssa. Käsiohjelmat ovat myös aina kohteensa näköisiä eli niiden koko ja muoto vaihtelee näytelmästä riippuen.

 

20180121_131418_resized_1

Syksyn ensimmäisen ensi-illan Viimeisen laivan käsiohjelman pintamateriaali ja väritys tavoittelevat tuntoa ruostuneesta metallista. Vinoon leikatut kannet ilmentävät laivan keulan muotoa. Sisäsivuille on piirretty kuvitettu merireitti musikaalin matkasta Englannista Yhdysvaltojen kautta Turkuun sekä historiallinen kronologia laivanrakennuksesta kaupungissa. Lisäksi löytyy nimiluettelo esityksen työryhmästä roolituksineen, taustatietoa näyttelijöistä, ohjaajan sanat, musikaalin säveltäjän terveiset Turun tekijöille, kappaleluettelo sekä musikaalin päättävän laulun sanat.

Kaikkea tätä hallitsee kuvamateriaali, jossa yksittäisten esityskohtausten päälle on leikattu puhesitaatteja näytelmästä.

 

20180121_131512_resized_1

Hieman samankaltainen toteutus ja informaation osalta suoranainen tulva näkyy myös kahden muun esityksen lehtisessä. Kybersieluissa valotetaan näytelmän aiheen mukaisesti science fictionia monelta eri suunnalta ja ääneen päästetään ohjaajan ohella valo-, ääni-, puku-, videosuunnittelijat, lavastaja sekä musiikista vastannut henkilö. 7 veljeksen kohdalla ohjaaja kertoo lähtökohdistaan Kiven uudelleen tulkintaan, psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri aprikoi ihmisen muuttumiskykyä, ja esitykseen sisältyvät kaksi laulua löytyvät nekin nuotituksineen. Lisäksi ohjelmaan on laadittu pitkä listaus kaikista Seitsemän veljeksen teatteriesityksistä Suomessa alkaen vuodesta 1898.

 

20180121_131208_resized_1

Kaikissa kolmessa aineistoa siis riittää, se on monipuolista ja paikoitellen yllättävää. Pakollisen esitys-näyttelijät -informaation oheen on etsitty ja löydetty kiinnostavaa asiaa. Joku voisi tosin väittää, että aineistoa on hieman turhankin paljon, ja kysyä, onko kaikki tämä tarpeellista. Ehkäpä aineiston tarkempi sisällöllinen kohdistaminen olisi ollut paikallaan.

Käsiohjelmien graafisessa toteutuksessa on samaa levottomuutta kuin sisällössä. Erikokoiset kuvat sinkoutuvat silmille ja teksti häipyy joko pienen fonttinsa tai vaihtuvan väritaustansa takia lähes lukemattomaksi. Mutta: Kybersielujen kansikuva on upea, samoin kuin 7 veljeksen pelkistetty valkealle pohjalle tyypitelty ja hyökkäävyyttä korostava punainen seitsemän.

Näiden kolmen käsiohjelman rauhattomasta yleisilmeestäkö se johtuu, mutta Aura of Puppetsin Prinsessa Hamlet näyttäytyy tässä joukossa visuaalisesti ja sisällöllisesti hallittuna ja klassisena kokonaisuutena. Kanteen piirretty palava ihmishahmo kruunuineen vie sisälle esityksen maailmaan ja sama väri- sekä toteutusskaala jatkuvat lehtisen sisällä. Harmaan, mustan ja punaisen liitto on selkeä ja puhutteleva.

Tietoa esityksestä löytyy tosin sangen niukasti, joten ehkä tässä mennään edellisiin verrattuna toiseen äärimmäisyyteen. Ohjaaja kertoo hieman esityksen taustoista. Lopusta löytyy kuvien kanssa tietoa muista näyttelijäryhmän teoksista, joiden osa Prinsessa Hamlet on. Takasivulle on painettu lyhyt sitaatti näytelmästä sekä esityksen sponsorit.

 

20180121_131054_resized_1

 

Neljän käsiohjelman vertailu kertoo, miten monin sanoin, kuvin ja graafisin toteutuksin teatterista voi kertoa. Eivät ne elävää esitystä korvaa, mutta ovat korvan korvikkeena korvaamattomia.

Pekka Vartiainen

Aineisto:

Viimeinen laiva. Käsiohjelman toimitus: Emmi Kantonen. Graafinen suunnittelu: Marita Koivisto.

Kybersielut. Käsiohjelman toimitus: Emmi Kantonen, Satu Rasila. Graafinen suunnittelu: Marita Koivisto.

7 veljestä. Käsiohjelman toimitus: Emmi Kantonen, Satu Rasila ja Anna Roos. Graafinen suunnittelu: Marita Koivisto.

Prinsessa Hamlet. Graafinen suunnittelu: AIM graphics / Mia K.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s