12 Karamazovia, Lauluja harmaan meren rannalta, Seili, Kissa kuumalla katolla, Neljäntienristeys, Tom of Finland, Viimeinen laiva.
Jos olet nähnyt jonkin näistä, olet nähnyt lavastaja Jani Uljaan työn jälkeä.

Jani Uljas valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta lavastustaiteen maisteriksi vuonna 2001. Hänen ensimmäinen lavastuksensa ammattiteatteriin oli vuonna 2001 Turun Kaupunginteatterissa ensi-iltansa saanut Ankkurilyhty. Vuodesta 2004 alkaen hän on työskennellyt Turun Kaupunginteatterin päälavastajana.

Sain mahdollisuuden muutaman kerran seurata hänen työpäivänsä kulkua Kybersielujen parissa.

Lavastajalla on monta rautaa tulessa. Tällä hetkellä Päänäyttämöllä pyörii vastavalmistunut työ Viimeinen laiva, Pienellä näyttämöllä loppusuoralla oleva Kybersielut ja materiaalitilauksia tehdään parhaillaan keväällä alkavaan näytelmään Dreamteam. Kesällä Uljas luki käsikirjoituksen ensi syksyn musikaaliin Päänäyttämölle, ja ideat siitä pyörivät jo päässä. Lisäksi ensi kesäksi hän suunnittelee lavastukset Kesäteatteri Emmaan Naantaliin. Sinne tulee yksi kesäteatterilavastus ja kaksi muuminäytelmälavastusta.

Lavastustyö alkaa käsikirjoituksen lukemisella noin vuosi ennen ensi-iltaa. Tämän jälkeen voidaan jo keskustella esityksestä ohjaajan kanssa, onko ohjaajalla valmiita ajatuksia halutusta lavastuksesta. Muuten asia jää lavastajan päähän hautumaan ja muotoutumaan. Mistä ne visiot sitten syntyvät? Se on varmasti synnynnäistä sekä koulutuksen, työkokemuksen ja kaiken elämässä nähdyn tuomaa. Ja kenties muissa esityksissä nähdyn kierrätystä. Janikin kertoi katsovansa paljon elokuvia ja teatteria. Juuri äskettäin hän kävi katsomassa pari esitystä Berliinissä, jossa on innovatiivinen ja vireä teatterikenttä, kuten muutenkin Saksassa.

Käsikirjoituksen lukemisen jälkeen on aikaa tutustua ja syventyä tulevan esityksen aikakauteen, paikkaan ja aihealueeseen. Puolisen vuotta ennen ensi-iltaa alkaa varsinainen työ, luonnoskuvien tekeminen ja pienoismallin valmistaminen.

 

IMG_4714
The Last Ship -musikaalin pienoismalli.

 

Budjetti sitoo, mitä voidaan hankkia ja tehdä. Päänäyttämön lavastusbudjetit ovat moninkertaisia Pienen näyttämön lavastuksiin verrattuna. Verstaalla ja tarpeistossa tekemällä usein säästetään paljon. Designhuonekalut ja -lamput syntyvät pienillä kustannuksilla itse rakentaen. Kun ensi-iltaan on muutama kuukausi, lavastaja esittelee pienoismallin. Dreamteam-näytelmän, jonka ensi-ilta on helmikuussa, pienoismallin esittelytilaisuus oli lokakuun alussa. Sen jälkeen pienoismalli toimitetaan verstaalle ja tehdään tarvittavat materiaalitilaukset. Päänäyttämön esitysten työmäärä, kuten budjettikin, on moninkertainen verrattuna Pienen näyttämön esityksiin. Käydessäni verstaalla siellä työstettiin jo täysillä helmikuussa aloittavaa Tarua sormusten herrasta.

 

 

IMG_4730
Dreamteam-näytelmän pienoismalli.

Kun esityksen harjoitukset alkavat lähestyä, alkaa myös yhteistyö kaikkien työryhmän tahojen kanssa. Silloin lavastajan kanssa yhteistyössä ovat ainakin ohjaaja, verstas, tarpeisto, valosuunnittelu, pukusuunnittelu, verhoomo ja Kybersielujen tapauksessa myös videosuunnittelu, ja heitä kaikkia yhdistää käsikirjoitus sekä budjetti. Todellista ryhmätyötä siis. Itse en ehkä ole koskaan ajatellut, miten lavastaja ja pukusuunnittelu luovat näytelmiin yhteisiä värimaailmoja.

Varsinaisten harjoitusten alettua lavastaja on mukana harjoituksissa ja linkkinä verhoomoon, tarpeistoon ja verstaaseen. Niinä kertoina, jolloin seurasin Janin työpäivää, tyypillistä olivat käynnit verstaalla ja tarpeistossa, joissa käytiin läpi, missä esityksen kanssa mennään. Sen lisäksi oli harjoitusten seuraamista, ja siellä ohjaajan, videosuunnittelijan, valosuunnittelijan ja näyttämöohjauksesta vastaavan kanssa keskustelua tehtävistä ratkaisuista. Lavastajan läsnäolo harjoituksissa on tarpeellista, koska tilanne elää koko ajan. Nyt ainakin pieniä muutoksia tapahtui koko ajan, ja niitä varmasti tapahtuu ensi-iltaan asti.

Lavastajan työ päättyy yleensä ensi-iltaan. Palautetta työstä kritiikkeinä ja arvosteluina ei samalla tavalla saa, kuin esimerkiksi ohjaaja, näyttelijät tai käsikirjoitus saavat. Jani sanoi lukevansa arvostelut, mutta yleensä niissä lavastus on kuitattu hyvin lyhyesti.

Kaiken kaikkiaan, käynnit lavastajan vieraana olivat todella mielenkiintoinen sukellus Turun Kaupunginteatterin sisuksiin. Vähän jäi mietityttämään, olisikohan sitä itse voinut päätyä kaimani tavoin teatterin lavastajaksi, jos olisi valinnut vähän erilaisen urapolun.

Kiitos ja kumarrus Jani Uljas, kun sain seurata työtäsi lähempää.

Lisää Janista ja hänen työstään voit lukea tekstistäni Kybersielujen lavastuksesta.

Jani

Kuvat: Jani

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s